Stichting Quasir cliëntenvertrouwenspersonen

Over ons

Met ingang van 1 januari 2020 is de Wet zorg en dwang (Wzd) van kracht. Deze wet houdt in dat mensen met een verstandelijke of psychogeriatrische beperking die gedwongen zorg (gaan) ontvangen een beroep kunnen doen op een onafhankelijke cliëntenvertrouwenspersoon Wet zorg en dwang (CVP Wzd). Ervaart de cliënt onvrede over de geboden zorg? Dan heeft hij of zij het recht om gratis een CVP Wzd in te schakelen. Deze ondersteunt de cliënt bij wat hij of zij wil bereiken. De CVP Wzd luistert, legt uit, zoekt samen met de cliënt naar alternatieven en ondersteunt bij het proces. De CVP Wzd staat aan de kant van de cliënt, is onafhankelijk en werkt niet voor de zorgaanbieder.

De Stichting Quasir cliëntenvertrouwenspersonen is onderdeel van de Quasir groep en geheel onafhankelijk van de andere onderdelen binnen de groep. De stichting wordt zelfstandig geleid door een manager, daarbij wordt er samengewerkt met 3 andere aanbieders van CVP WZD. Gezamenlijk wordt er gewerkt volgens hetzelfde primaire proces en het zelfde landelijke registratiesysteem.

Missie & Visie

Missie

Quasir verhoogt de cliëntentevredenheid door onafhankelijk, professioneel, vakbekwaam en integer mensen te verbinden, relaties te herstellen en inzicht te bieden in kwaliteitsverbetering.

Als netwerkorganisatie willen wij een voortrekkersrol vervullen in de ontwikkeling van ons vakgebied en het structureel verbeteren van het klachtenmanagement bij onze klanten.

Visie

Quasir vindt dat de vanuit een onafhankelijk perspectief verkregen feedback van cliënten een wezenlijke bijdrage levert aan zowel de cliëntentevredenheid als de kwaliteit en veiligheid bij haar klant-opdrachtgevers.

Onze kernwaarden

Onafhankelijk

Onafhankelijkheid in cliëntenondersteuning biedt meer kansen tot evenwichtige en laagdrempelige oplossingen met als eindresultaat wederzijds vertrouwen en weten wat er leeft bij uw cliënten.

Vakbekwaam en integer

De professionele en integere CVP Wzd’ers van Quasir hebben zowel juridische kennis als ervaring met cliëntenondersteuning. Zij bieden vertrouwen, een luisterend oor en vertrouwelijkheid en zoeken met de betrokken partijen naar overeenstemming.

Inzichtgevend

Met het inzetten van door de Quasir Academy opgeleide functionarissen wordt informatie en inzicht verkregen voor onder andere procesverbeteringen.

Verbindend

Hoe goed je als organisatie ook je best doet: het is onmogelijk om aan alle verwachtingen van je cliënten te voldoen. Niet altijd zijn die verwachtingen ook reëel. En bovendien: waar gehakt wordt, vallen spaanders; er gaan nou eenmaal dingen mis. Dat is in veel gevallen overkomelijk: veel cliënten zijn bereid om te accepteren dat dingen anders gaan dan de bedoeling was. Voorwaarde is wel dat er met hun klachten zorgvuldig wordt omgegaan.

Dit betekent op alle niveaus goed luisteren op een onafhankelijke wijze. Hierbij draait het niet alleen om aandacht voor de cliënt maar ook door in verbinding en alert te zijn op de verwachtingen, wensen en signalen van de cliënt.