Stichting Quasir cliëntenvertrouwenspersonen

Voorbeelden

Vanuit het werk als CVP Wzd hebben wij een aantal voorbeelden verzameld van situaties die wij tegenkomen. Bekijk hieronder de voorbeelden en video's.

Wat is onvrijwillige zorg?

Onvrijwillige zorg is: zorg waarmee de cliënt of zijn vertegenwoordiger niet instemt of zorg waarmee de vertegenwoordiger heeft ingestemd maar waartegen de cliënt zich verzet.

Vormen van onvrijwillige zorg

De Wzd onderscheidt negen categorieën van (onvrijwillige) zorg:

1. toedienen van vocht, voeding en medicatie, medische handelingen en therapeutische maatregelen;
  2. beperken van de bewegingsvrijheid;
  3. insluiten;
  4. uitoefenen van toezicht op betrokkene;
  5. onderzoek aan kleding of lichaam;
  6. onderzoek van de woon- of verblijfsruimte op gedrag beïnvloedende middelen of gevaarlijke voorwerpen;
  7. controleren op de aanwezigheid van gedrag beïnvloedende middelen;
  8. beperken van de vrijheid om het eigen leven in te richten;
  9. beperken van het recht op het ontvangen van bezoek.

Ik stond, op een PG-groep, voor een huiskamerdeur die op slot zat (de deur viel in het slot zodra deze gesloten werd, en kon dan alleen met de tag geopend worden). Als de deur voor mij gesloten is, is deze dit voor de bewoners ook! Stel je eens voor dat je door je eigen gang naar de huiskamer loopt en dat de deur op slot is… En dat je aan moet kloppen (als je je nog kunt bedenken dat je dat moet doen en hoe dat moet) om in je eigen woonkamer te kunnen komen. Hierover heb ik contact opgenomen met de locatieverpleegkundige, en ik was blij om te horen dat de instellingen van deze sloten zijn veranderd waardoor de bewoners nu gewoon zelfstandig de woonkamer in kunnen.

In de huiskamer van een jongerengroep. Een jongere geeft aan; we hebben hier een bedtijd. In het weekend mogen we een uur later. De bedtijd vind ik niet zo erg, maar ik vind het wel stom dat we in de vakantie maar een half uur later naar bed mogen, want we zijn toch de volgende dag vrij, dus zou het toch dezelfde tijd moeten zijn dan in het weekend?

Ik heb even doorgevraagd; heb je dit wel eens met de begeleiding besproken? Nee, eigenlijk niet. Even later komt er een begeleidster bij zitten, de jongen voegt meteen de daad bij het woord en begint het gesprek over de bedtijd. De begeleidster legt uit; hier is wel een reden voor; ondanks dat jullie later naar bed gaan, betekent dat vaak niet dat jullie langer slapen. Vaak gebeurt het dan dat het humeur van de jongeren er niet beter op wordt en dat het dan overdag niet zo gezellig is. De jongen denkt even na, en geeft aan “ja, dat is eigenlijk ook wel zo, dan snap ik het ook wel”. Daarmee is zijn “klacht” over de bedtijd opgelost.

In de huiskamer van een PG-groep. Als ik aankom zit er 1 dame, die onrustig is, ze huilt en zegt dat ze niet meer wilt leven. Ik ben bij haar gaan zitten, gevraagd wat er aan de hand is. Ze geeft aan; ik voel me zo alleen, en dan hoef ik niet meer in leven te zijn. (deze mevrouw is als eerste in de huiskamer gebracht, de medewerkers zijn nog onderweg om de andere clienten op te halen, waardoor ze een tijdje alleen zit). Mevrouw wordt zichtbaar rustiger als ik even bij haar zit en checkt steeds of ik haar niet alleen laat.

Dit is niet direct onvrijwillige zorg, maar wel een situatie in de zorg die deze mevrouw niet fijn vindt.  Ik heb de locatieverpleegkundige gemaild en aangegeven wat ik gezien heb, gevraagd of het probleem herkend wordt en of het misschien ook anders kan? Ik krijg antwoord; er wordt nu rekening mee gehouden dat mevrouw niet de eerste is die gebracht wordt, zodat ze niet meer alleen zit.

Het kan lastig zijn om met mensen met dementie om te gaan. In dit filmpje laten we zien hoe we als CVP Wzd omgaan met cliënten en hoe we proberen de cliënt te begrijpen om ervoor te kunnen zorgen dat de wens duidelijk is. Zo kunnen we de cliënt bijstaan en ondersteunen in wat hij/zij wil.

Mevrouw van Zuijlen heeft alzheimer. Zij woont in een woonzorgcomplex op een gesloten afdeling, maar heeft geleerd zelfstandig naar haar dochter te lopen voor een wekelijks kopje koffie.

De CVP Wzd is er voor mensen zoals Mevrouw van Zuijlen. Loop je zelf ook tegen problemen aan? Neem dan contact op met de CVP Wzd die bij jou op locatie komt.